Do Góry

Strona GłównaO HuculszczyźnieO WyprawieGaleriaJubileuszLinkiSponsorzyKontakt

Od 1995 roku niemal co roku odbywaja się dwutygodniowe wyjazdy studentów architektury Politechniki Łódzkiej, zrzeszonych w kole naukowym "IX Piętro", na Huculszczyznę na karpackiej Ukrainie. Celem tych wyjazdów jest nieodmiennie inwentaryzowanie obiektów drewnianej architektury ludowej. W dorobku mamy między innymi inwentaryzacje: sanatorium doktora Tarnawskiego w Kosowie, ruin obserwatorium im. J. Piłsudskiego na Popie Iwanie oraz liczne inwentaryzacje cerkwi i huculskich chat. Poznajemy kulturę, zwyczaje a także język Ukraińców.

Tegoroczna X wyprawa rozpoczęła sie 2 lipca. Z dworca Łódz Fabryczna autobusem wyruszyliśmy do Lwowa, skąd przez Iwano-Frankiws`k dotarliśmy do Kosowa. Pierwszy nocleg na Ukrainie spędziliśmy u państwa Wachów. Sredeczność i gościnność Gospodarzy sprawiła, że Ich dom poraz kolejny stał sie ostoją wyprawy. To tutaj zjedliśmy pierwszy wspólny posiłek, życząc sobie udanej przygody. Niestety początkowo pogoda nam nie sprzyjała. Czekając na polepszenie aury spacerowaliśmy po Kosowie. Zwiedziliśmy muzeum huculskie oraz sanatorium doktora Tarnawskiego.

Naszczęście 5 lipca pogoda poprawiła się. Mogliśmy rozpocząć dalszą wędrówkę. Zaczęliśmy inwentaryzację cerkwi drewnianej wzdłuż brzegu Czeremoszu, od Kut do Uścieryk. By sprostać zadaniu podzieliśmy się na dwie grupy. Pierwsza inwentaryzowała cerkwie leżące na lewym brzegu Czeremoszu (historycznie w okresie zaborów Galicja). Zespół drugi wykonał dokumentację obiektów po stronie bukowińskiej (historycznie nie związanej z Polską).

Do wykonania inwentaryzacji cerkwi używaliśmy klasycznych metod. Z użyciem ciągów pomiarowych, poligonu, triangulacji poziomej, płaszczyzny pomocniczej - horyzontu, fotometrii, pomiarów pionowych z użyciem dalmierza, odręcznego rysunku elewacji.

Nasza obecność budziła zainteresowanie mieszkańców. Ochoczo z nami rozmawiali, opowiadali o historii Huculszczyzny, byli niezastąpionym źródłem informacji. Bardzo często zapraszali nas na poczęstunek lub nocleg.

W trakcie wyprawy zinwentaryzowaliśmy 12 cerkwi: Rivnia, Stare Kuty, Mały Rożen, Wielki Rożen, Roztoki (po stronie galicyjskiej i bukowińskiej), Białoberezka, Berwinkowa, Petrasze, Marynicze, Uścieryki, Jasienów Górny. Wstępne pomiary większości z nich odbywały się już w latach 1998 i 1999. W tym roku nastąpiło pogłębienie i uszczegółowienie pomiarów.

Po zakończeniu pomiarów rozpoczęliśmy wyprawę w góry. Wyruszając z Jabłonicy, na "pace" gigantycznego ZIŁ-a, pamiętającego czasy Armii Czerwonej, przejechaliśmy 50 km w głąb gór wyboistą drogą wdłuż Białego Czeremoszu. Podróż trwala pół dnia. Zmęczeni, ścigając się ze zmrokiem, rozbiliśmy obóz wzdłuż strumienia Prełuczny, obok ruin klauzy Perkałab (arcyksięcia Rudolfa). Jego bliskość doceniliśmy o poranku, podczas toalety.

Zaraz po śniadaniu zebraliśmy się w dalszą droge. Minuta po minucie pięliśmy się w góre, podziwjając coraz to rozleglejsze i piękniejsze krajobrazy. Po wejściu na połoninę ukazał nam sie wspaniały widok na Karpaty. Za każdym wgórzem czaiło się zaskoczenie, co motywowało nas do dalszego wysiłku. Wędrówkę przerwaliśmy o zmierzchu, rozbijąc obóz na połoninie.

Kolejny dzień także minął na wędrówce. Przemierzając Karpaty podziwialiśmy piękno Huculszczyzny. Po południu, po zejściu w dolinę, we wsi Hramitne, zdecydowialiśmy się znów podzielić. Większość grupy poszła do Jabłonicy drogą w dolinie, pozostali postanowili pokonać tę drogę górami.

Następnego dnia w południe spotkaliśmy się u pana Iwana Droniaka w Jabłonicy, aby pojechać do Kosowa. U państwa Wachów zjedliśmy pożegnalna kolację, świętując zakończenie kolejnej wspaniałej wyprawy. Następnego dnia o poranku pożegnalismy się z gospodarzami, by wyruszyć, przez Kołomyję, do Lwowa. Po całodziennym zwiedzaniu miasta 17 lipca wróciliśmy do Polski.

Uczestnicy X Wyprawy:

AGATA SAKSON ,AGATA DOROBA , KAROLINA GRZEGORZEWSKA, MONIKA BEDNAREK , MAŁGORZATA AUGUSTYNIAK, ANNA NIEDZWIECKA , ANNA NOWICKA, PIOTR BIAŁKO, MIKOŁAJ BIAŁKO, SEBASTIAN WARKIEWICZ, KRZYSZTOF ROSPĘDEK, TOMASZ ROSPĘDEK , WOJCIECH PARDAŁA , ANNA KURZAC, MONIKA DALBA, MAŁGORZATA KOWALCZYK, KAROLINA KOWALIK , MAGDALENA GURDAŁA , ŁUKASZ OBREBSKI, ADRIAN KREZLIK , MICHAŁ WOJTKIEWICZ,
ANDRZEJ GOŁĘBIAK , ANDRZEJ RUSZCZAK, TOMASZ BOLANOWSKI, WŁODZIMIERZ WITKOWSKI

A

STRONA GŁÓWNA | O HUCULSZCZYŹNIE | O WYPRAWIE | GALERIA | JUBILEUSZ | LINKI | SPONSORZY | KONTAKT